dinsdag 12 februari 2008

Effectief communiceren

Omdat Woest onder andere graag advertising en promotion combineert, lezen we bijvoorbeeld óók aandachtig de Promz (adverteren we er binnenkort waarschijnlijk ook in). Uit de nieuwsbrief viel dit artikel ons op:

Tien succesfactoren voor communicatie
Reclamemakers in Duitsland hebben onderzoeksbureau McKinsey gevraagd de 10 belangrijkste factoren te bepalen die geslaagde reclame kenmerken. Een aardig lijstje, waarbij ‘reclame’ net zo makkelijk is te vervangen door ‘sales promotion’.

De 10 succesfactoren zijn, in volgorde van belangrijkheid:
  1. originaliteit
  2. duidelijkheid
  3. overtuigingskracht
  4. ambachtelijke kwaliteit
  5. de want-to-see-again-factor
  6. relevantie
  7. verschil met de concurrentie
  8. consistentie met eerdere campagnes
  9. geloofwaardigheid
  10. activerende werking

Opvallend is dat opdrachtgevers de nummers 6 tot en met 10 vooral belangrijk vinden en reclamemakers vooral de nummers 1 tot en met 5.

Dat ziet er niet onbekend uit. Je zou nog wat kunnen discussiëren over de volgorde, maar over het algemeen zijn dit wel de eisen die je aan goed werk mag stellen. Jammer dat McKinsey niets zegt over de manier waarop dergelijke resultaten gerealiseerd worden. Want om ervoor te zorgen dat aan deze tien eisen wordt voldaan, dient de samenwerking optimaal te zijn. Vertrouwen, geloof en inspiratie; wat ons betreft dus nummers 11, 12 en 13.

Geen opmerkingen: